5 kilo afvallen in 2 weken in 5 simpele stappen

5 kilo afvallen in 2 weken in 5 simpele stappen

5 kilo afvallen in 2 weken, het lijkt een utopie maar het is een stuk makkelijker dan je denkt. Je kunt namelijk met een crashdieet zo 5 kilo kwijtraken, maar je loopt natuurlijk wel een groot risico dat je de verloren kilo’s na het dieet ook weer snel terug krijgt.

Indien je 5 kilo in 2 weken in twee weken af wilt vallen voor bijvoorbeeld net voor je zomervakantie, dan is het goed om te weten hoe je dit het beste aan kunt pakken. Hierbij zijn een aantal belangrijke stappen van belang en hier hoort ook het oppakken van een gezond eetpatroon na afloop van het dieet bij. In dit artikel bespreek ik 5 stappen waar je met een crashdieet 1 week 5 kilo af zult vallen op een gezonde en plezierige manier en nog veel belangrijker, ook een langdurig resultaat behoudt!

5 kilo in 2 weken

Minder eten of meer sporten?

Om goed en snel af te kunnen vallen zul je aan je voeding moeten denken en ook meer moeten bewegen. Toch is voeding iets belangrijker, want bij afvallen heeft voeding 70% en sporten 30% invloed op meer vetverlies. Je kunt helaas niet afvallen door gezond te eten en niet te sporten of door ongezond te eten en veel te sporten. Het één helpt het ander.

Krachttraining en cardio zijn uitermate geschikt om hiermee snel af te vallen, maar je kunt ook zonder sporten 10 kilo afvallen. Dat kan ideaal zijn voor de mensen die geen tijd hebben om naar de sportschool te gaan.

Maar voor je algemene gezondheid en gewichtsverlies is het ontzettend belangrijk dat je minimaal 30 minuten per dag beweegt. Je kunt bijvoorbeeld even een blokje om lopen, zwemmen of door te fietsen. Je haalt vrijwel altijd wel de 30 minuten. Maar wat belangrijk is om te weten is dat voeding belangrijker is dan sporten wanneer je 5 kilo afvallen in 1 week ziekenhuisdieet.

Beter eten om af te vallen

Het klinkt gek, maar soms moet je juist meer en beter eten om af te kunnen vallen. Je eet namelijk om energie binnen te krijgen en deze energie gebruikt je lichaam om te kunnen overleven en te bewegen. Je ontvangt energie op verschillende manier namelijk via koolhydraten, eiwitten en via vetten. En elke energiebron wordt in je lichaam op een andere manier verteerd.

Wat veel mensen niet weten is dat de verschillende vertering van eiwitten, vetten en koolhydraten een grote invloed hebben op de snelheid van je vetverbranding en uiteindelijk ook je lichaamsgewicht. Zo zorgen koolhydraten voor een moeizame vetverbranding, waardoor je veel aankomt. Vetten en eiwitten stimuleren juist de vetverbranding, zodat je makkelijker gewicht kan verliezen.

Als je veel koolhydraten inneemt zal het moeilijk zijn om 5 kilo af te vallen in 2 weken. Voorbeelden van deze koolhydraten zijn granen, zetmeel, lactose, alcohol en suiker. Alle koolhydraten worden in je lichaam omgezet tot enkelvoudige suikers zoals fructose en glucose.

De opname van glucose in het bloed zorgt ervoor dat je insulineniveau zal stijgen. Doordat het insulineniveau omhoog zal gaan, zal het enzym Hormone-Sensitive Lipase (HSL) wat lichaamsvet kan verbranden geblokkeerd worden.

Kort gezegd, koolhydraten zorgen ervoor dat je heel moeilijk je lichaamsvet kunt verbranden. Zo kun je nog net zoveel hardlopen of sporten als je wilt, zolang je (teveel) koolhydraten zal blijven eten, zal het heel moeilijk zijn om je lichaamsvet te verbranden.

Eenvoudig 5 kilo in 2 weken kwijtraken met gezonde vetten en eiwitten

De gezonde vetten en eiwitten zorgen ervoor dat je insulineniveau niet zo snel en zo hoog zal stijgen. Hierdoor is het dus wel goed mogelijk om je lichaamsvet te verbranden. Voorbeelden van gezonde vetten en eiwitten zijn; vlees, vis, eieren, zaden, noten, pitten, sommige groenten en natuurlijke oliën.

Wanneer je dit voedsel eet en meer energie verbrandt dan je binnenkrijgt, zul je hierdoor direct lichaamsvet verbranden. Vet is namelijk niets meer dan opgeslagen energie. Het is een versimpeling van je zeer complexe spijsvertering, want in werkelijkheid zijn er duizenden verschillende hormonen, enzymen en stoffen die met dit proces te maken hebben.

Gelukkig is het niet nodig om precies te begrijpen hoe je lichaam werkt om 5 kilo binnen 2 weken af te vallen. Het enige wat je zult moeten onthouden is dat (teveel) koolhydraten je dikker maken en eiwitten en gezonde vetten je helpen om af te vallen. Maar snel afvallen heeft natuurlijk ook zo zijn nadelen.

Wat zijn de nadelen van (te) snel afvallen?

Bij een crash dieet is het eigenlijk de bedoeling dat je zo weinig mogelijk eet. Omdat je te weinig calorieën eet, zal je lichaam zijn energiebehoefte moeten voeden en dat doet het door vet te verbranden. Echter zul je bij een crash dieet niet alleen vet verbranden maar ook veel vocht. Hierdoor wordt dus een vals effect gecreëerd dat je in een keer ontzettend veel afvalt.

Het grootste nadeel van dit dieet ligt echter in de periode na afloop van het dieet. Omdat je tijdens dit dieet is je lichaam eraan gewend is om weinig calorieën te werken en dat is gecompenseerd met een trager metabolisme. Wanneer je vervolgens weer normaal en meer gaat eten, dan zal het lichaam het merendeel van de calorieën op gaan slaan als vet.

Je kunt met een crashdieet zeker 5 kilo in 2 weken afvallen, maar vaak behoudt je geen langdurig resultaat. Gelukkig bespreek ik nu 5 stappen met je waarmee je jouw metabolisme op gang kan blijven houden.

5 stappen voor 5 kilo afvallen in 2 weken

1. Voldoende bewegen

Zorg ervoor dat je na het dieet voldoende gaat bewegen. Je hoeft niet eens naar de sportschool, want je kunt gaan hardlopen of gaan zwemmen. Maar ook lekker een half uur tot een uur in een stevig tempo ‘s avonds gaan lopen door de wijk of de nabije natuur is een goede optie.

Als je geen echte buitenmens bent, kun je je natuurlijk altijd inschrijven bij een sportschool voor cardio, krachttraining of leuke groepslessen. Zo zijn er tegenwoordig allerlei groepslessen beschikbaar en daarom is de kans groot dat je een les tegen zult komen die jij leuk vindt.

Door actief te gaan sporten zul je ook spieren gaan kweken. Spiermassa verbruikt namelijk veel energie dan vetmassa en wanneer je het vetmassa in je lichaam omzet naar spiermassa, zul je dus sneller calorieën gaan verbranden. Daarnaast geeft het je ook een lekker gevoel om strakke en sterkere spieren te hebben.

Cardio en krachttraining gaan het makkelijkst samen in een sportschool. Start bijvoorbeeld eerst met fietsen of hardlopen op de band. Vervolgens doe je oefeningen met losse halters om je spieren te versterken. Het heffen van gewichten helpt zowel voor je spieren als afvallen. Want zelfs na het trainen van spieren zul je nog steeds vet verbranden. Ook al ga je maar één keer naar de sportschool, na een aantal weken zul je je al direct een stuk fitter en sterke voelen.

2. Verminder je suikerinname

Kort gezegd is het echt onnodig om te veel suiker te eten, want suiker is enorm ongezond en bevat geen enkele mineraal, vezel of vitamine. Natuurlijk heeft je lichaam glucose nodig, maar je lichaam is zelf in staat om dit uit koolhydraten te halen. Het is dus niet nodig om extra suiker in te nemen.

Natuurlijk weet je dat frisdrank niet goed voor je is en dat je het beste de consumptie ervan zo laag mogelijk zult moeten houden. Daarom kun je het beste alle frisdrank, sappen en suikerhoudende dranken vervangen door water.

3. Vaker gezonde en natuurlijke producten eten

Omdat je bij een crashdieet je weinig eet zul je je metabolisme vertragen. Om het jojo effect te vermijden moet je je metabolisme weer versnellen. Hier begin je al mee tijdens het crash dieet door vaker te eten, namelijk zo’n 7 keer per dag. Door vaker te eten blijft je metabolisme namelijk continu aan het werk om vet te verbranden.

Door veel natuurlijke producten te eten zal je metabolisme ook harder gaan werken. De onnatuurlijke producten bevatten te weinig vitaminen en mineralen, waardoor je lever weinig calorieën om zal zetten voor verder gebruik in je bloedstroom. Daardoor zal je metabolisme minder vaak in werking treden en zul je uiteindelijk minder vet zult verbranden.

4. Meer omega 3

Omega-3 balanceert de bloedsuikerspiegel en reduceert ontstekingen wat je metabolisme zal helpen te reguleren. Daarnaast zal het ook helpen met resistentie tegen het leptine hormoon, welke onderzoekers gelinkt hebben aan hoe snel jij vet verbrandt.

De vette vissen zoals haring, tonijn en zalm bevatten ontzettend veel gezonde omega-3 vetten. Daarom is het ook aanbevolen om twee tot drie keer per week vis te eten. Mocht je niet van vis houden, dan kun je omega 3 supplementen innemen.

5. Drink groene thee

Rare tip misschien, maar wat je misschien niet weet is dat groene thee vooral bekend staat om de antioxidanten. Groene thee bevat ook nog catechinen en het is wetenschappelijk bewezen dat mensen die 12 weken lang groen thee consumeerden, meer gewichtsverlies hadden dan de mensen die het niet dronken.

Zo was de afname van totaal abdominaal vet en subcutaan abdonimaal vet ook veel groter bij de personen die groene thee dronken. Als je ‘s avonds een kop groene thee neemt, dan zul je zeker makkelijker in slaap vallen. De stoffen in deze thee hebben een relaxende werking en ideaal om je slaap te bevorderen.

5 kilo afvallen in 1 week ziekenhuisdieet verstandig?

Ik zou een crashdieet nooit aan iemand aanraden. Een crashdieet is ten eerste een tijdelijke oplossing en ten tweede behoudt je nooit resultaat. Naar mijn mening kun je veel beter een gezond dieet volgen waarmee je je levensstijl kunt veranderen en blijvend gewicht kunt verliezen. Bekijk daarom eens het 7×7 Afslankmethode van Jasper Alblas, want dat heeft zeker bij mij geholpen met blijvende resultaten!

Schermafbeelding 2016-06-25 om 15.50.41